Tema: Praca nad dłuższym tekstem - projektowanie konspektu, przygotowanie konspektu w edytorze

 

Notatka:

Gdy chcesz utworzyć konspekt, rozpoczynasz pracę w widoku konspektu.

Ten widok, podobny do widoku normalnego lub widoku układu wydruku, oferuje unikatowy sposób wyświetlania zawartości dokumentu.

Widok konspektu może stanowić punkt wyjścia, w którym określa się główne założenia w formie nagłówków.

Można w nim szybko zmieniać organizację tych nagłówków oraz poziomy wcięcia.

W widoku konspektu można ocenić strukturę dokumentu już napisanego oraz w razie potrzeby zreorganizować go.

 

Tab - wejście w wyższy poziom listy

Shift+Tab przejście do niższego poziomu

 

Teoria:

Tworzenie konspektu dokumentu

Aby rozpocząć porządkowanie swoich pomysłów, utwórz pusty dokument i przełącz się do widoku konspektu: kliknij polecenie Konspekt w menu Widok.

W lewym górnym rogu dokumentu zostanie wyświetlony znak „minus”, a obok będzie widoczny migający punkt wstawiania. W tym miejscu wprowadzisz pierwszy nagłówek najwyższego poziomu w konspekcie. Znak minus  wskazuje, że nagłówek nie zawiera jeszcze żadnych nagłówków podrzędnych ani tekstu podrzędnego.

Po przełączeniu dokumentu do widoku konspektu zostanie wyświetlony pasek narzędzi Tworzenie konspektu, przy użyciu którego można manipulować konspektem podczas pracy.

Tworzenie punktów na najwyższym poziomie

Aby dodać pierwszy punkt, wystarczy go wpisać w miejscu, w którym znajduje się punkt wstawiania.

Zauważysz, że tekst jest duży i pogrubiony — to „nagłówek”. Program Word automatycznie formatuje punkt przy użyciu wbudowanego stylu (Nagłówek 1).

Po wpisaniu jednego punktu naciśnij klawisz ENTER, aby przejść do następnego wiersza. Program Word rozpocznie akapit na tym samym poziomie wcięcia (lub ujmując to w inny sposób: na tym samym poziomie ważności w ogólnej strukturze dokumentu). Kontynuuj pracę, dopóki nie wpiszesz najważniejszych punktów.

Dodawanie punktów podrzędnych

Aby na bieżąco tworzyć kolejne punkty podrzędne, czyli punkty niższego poziomu, możesz naciskać klawisz TAB w nowym wierszu, zanim zaczniesz pisać. Spowoduje to wcięcie tekstu, aby wizualnie przedstawić niższy poziom punktu. Po naciśnięciu klawisza ENTER w celu rozpoczęcia nowego wiersza (nowego punktu) w tym miejscu punkt wstawiania zostanie umieszczony na tym samym poziomie wcięcia co poprzednio. Możesz kontynuować dodawanie podpunktów, wpisując ich treść i naciskając klawisz ENTER.  W miarę tworzenia nagłówków i nagłówków podrzędnych program Word umieszcza znaki plus  obok nagłówków wyższego poziomu, aby wskazać, że poniżej tych nagłówków znajdują się nagłówki podrzędne. Możesz dodać maksymalnie dziewięć poziomów nagłówków.

Rola tekstu podstawowego

W widoku konspektu ten tekst znajduje się na najniższym poziomie wcięcia w schemacie poziomów konspektu i nazywa się tekstem podstawowym. Wizualnie tekst podstawowy jest odróżniany od nagłówków za pomocą małego kwadratu  z lewej strony oraz mniejszej czcionki i zwykłego stylu tekstu. Do przekształcania tekstu w tekst podstawowy służy przycisk Obniż do tekstu podstawowego na pasku narzędzi Tworzenie konspektu.

Relacja poziomów i stylów

Podczas wprowadzania w konspekcie pierwszego punktu najwyższego poziomu program Word automatycznie formatuje go przy użyciu stylu wbudowanego Nagłówek 1. W miarę dodawania poziomów podrzędnych i poziomów tekstu podstawowego program Word stosuje odpowiednie style wbudowane do nagłówka i tekstu podstawowego każdego punktu. Chociaż można ręcznie zmienić formatowanie tekstu w konspekcie, odrzucenie stylów wbudowanych oferowanych przez program Word może spowodować, że niektóre punkty konspektu nie będą wyświetlane poprawnie. Dlatego jeśli chcesz zmienić formatowanie dokumentu, możesz to zrobić w innym widoku, na przykład w widoku układu wydruku, gdy konspekt będzie gotowy.

 

Ćwiczenie:

Tekst ćwiczenia do wykonania